Kaip sukurti elektroninę parduotuvę per 1 dieną?
Parašė Aurimas Dulskis, 2022 m. birželio 13 d.
Nori susikurti savo elektroninę parduotuvę, kuri būtų sėkminga, o pats galėtum gyventi gyvenimą, apie kokį ilgai svajojai? Šiame tekste atskleisiu 7 paslaptis, kurias privalai žinoti prieš startuojant su savo elektronine parduotuve. 

Nuosava el. parduotuvė ar nuomojama 

Bene pats reikšmingiausias sprendimas kalbant apie elektronines parduotuves yra apsisprendimas ar kursite savo nuosavą elektroninę parduotuvę ar naudositės nuomos paslaugomis. Čia yra abiejose pusėse pliusų ir minusų, visgi su mažesniais biudžetais (pradedantiems el. prekybą) rekomenduotina rinktis el. parduotuvės nuomos platformą. Kodėl? Gerokai mažesni starto kaštai ir greitesnis startas. O ką kalbėti, jeigu elektroninės parduotuvės projektas bus nesėkmingas (reikia numatyti visus scenarijus) - tokiu atveju prarastumėte tik vieno ar kelių mėnesių nuomos kaštus ir ši suma būtų nedidelė ir gana nereikšminga. O štai kuriantis nuosavą elektroninę parduotuvę, starto kaštai bus greičiausiai net ne šimtų, o tūkstančių eurų rėžiuose (tas priklauso nuo el. parduotuvės sudėtingumo) ir žinoma, kad laikas kol startuosite gerokai užsitęs, nes kaip ir kiekvienuose reikaluose kur yra individualumas, egzistuoja eilės ir vėlavimai, todėl visada reikia nusimatyti vėlesnį startą nei prognozavote iš pradžių. Taip pat kuriant nuosavą elektroninę parduotuvę reikia nusimatyti, kad kiekvienais metais tam tikra biudžeto dalis turės keliauti į elektroninės parduotuvės priežiūrą. Šios priežiūros kaštus sudarys hostingo ar serverio nuoma bei elektroninės parduotuvės tobulinimo darbai. Greičiausiai pagalvosite, kad jeigu neplanuojate pridėti naujų funkcionalumų tai ir investuoti į elektroninės parduotuvės darbus nereikės. Visgi praktika rodo, kad net ir nieko nedarant labai dažnai elektroninėse parduotuvėse pasitaiko įvairių gedimų ar iškraipymų, kuriuos dažnai nulemia įvairūs naršyklių, skriptų ir pan. atnaujinimai (po jų kai kurie elementai jūsų elektroninėje parduotuvėje gali tapti nesuderinami su vartotojo naršymo priemone). To išvengsite jei pasirinksite nuomos platformą, kadangi nuomos platforma su ta pačia sistema dažnai aptarnauja šimtus, tūkstančius, o gal net ir milijonus klientų. Tai reiškia, kad jiems reikia dirbti tik su viena sistema ir natūralu, kad prie šios sistemos kiekvieną dieną yra daromi įvairūs tobulinimo darbai, už kuriuos jums nereikia mokėti ir kurie būna jau įskaičiuoti į el. parduotuvės nuomos kainą. 

Kas sukurs elektroninę parduotuvę arba kur nuomotis

Jei priimsite sprendimą kurtis savo nuosavą elektroninę parduotuvę nuo nulio (kaip minėjome, su mažais biudžetais to nerekomenduojame), jums reikės susirasti įmonę, kuri dirba su internetinių svetainių, elektroninių parduotuvių arba IT darbais. Tokių įmonių Lietuvoje yra ne vienas šimtas, o pasaulyje ir dešimtys tūkstančių. Tad apsisprendimas šioje vietoje tampa gerokai sudėtingesnis nei nuomos atveju, nes suklysti ir pasirinkti netinkamą įmonę daug lengviau. O atlikus pasirinkimą pakeisti šios paslaugos teikeją jau nebus taip paprasta, nes bus sumokėti avansai, pradėti darbai, kas reiškia, kad kažkiek jau būsite prisirišę prie šios pasirinktos IT įmonės (kitos įmonės taip pat dažnai vengia perimti jau pradėtus darbus). Užsakovui, kuris neturi daug IT žinių, bus sunku įvertinti už ką mokama ir ar tie įkainiai yra adekvatūs, kadangi elektroninės parduotuvės techninės kalbos galite ir nesuprasti. Tad nuosavos elektroninės parduotuvės kūrimo atveju nieko naujo nepasiūlysime, tiesiog ieškoti Google paieškoje pagal raktažodžius ‘elektroninių parduotuvių kūrimas’ ir stengtis surasti geriausiai jūsų poreikius atitinkančią įmonę. Verta pabendrauti su kuo daugiau potencialių paslaugos tiekėjų, kadangi kuriant elektroninę parduotuvę reikės taip pat daug tarpusavyje bendrauti, tad ryšys turėtų būti artimas, kad darbai vyktų sklandžiai. Na o nuomos atveju viskas gerokai paprastėja, nes Lietuvoje viso labo yra kelios populiariausios platformos, kurios yra patikrintos laiko ir kone visose rasite visas jums reikiamas funkcijas (nebent jūsų elektroninė parduotuvė bus labai specifinė, tokiu atveju turite teirautis dėl jums reikiamų funkcijų prieš pasirenkant nuomos platformą). Tad kaip ir minėjau, kadangi įprastai elektroninei parduotuvei reikiamas funkcijas suteiks kiekviena platforma, čia geriausiai būtų rinktis pagal siūlomą platformos kainodarą, pagal suteikiamą klientų aptarnavimą (tą dažniausiai parodo atsiliepimai), na ir įvertinti kaip dažnai yra fiksuojami ir sprendžiami įvykstantys gedimai nuomos platformose. Keletas populiariausių elektroninių nuomos platformų Lietuvoje: pasaulinė platforma Shopify (puikiai pritaikyta ir veikia Lietuvoje), Zyro.com, Verskis.lt ir kitos.

Siuntų pristatymo partnerio pasirinkimas 

Startuojant su elektronine parduotuve, jeigu pardavinėsite ne skaitmeninius produktus (o skaitmeniniai yra pvz. kursai, mokymai, skaitmeninės nuotraukos), tokiu atveju fiziniams produktams bus reikalinga pristatymo paslauga (fiziniai produktai visi, kuriuos galite pačiupinėti, pvz. drabužiai, knygos, kompiuteriai). Paskutiniais metais Lietuvoje stipriai išpopuliarėjo siuntų pristatymas per paštomatus. Lietuvoje tokios siuntos sudaro daugiau kaip 70% visų siuntų, nes tai patogu ir vežėjui (daug siuntų pristatyti į vieną vietą - paštomatą) ir tai patogu jūsų klientui (siuntą galės atsiimti jam patogiu laiku visą parą). Populiariausi siuntų vežėjai Lietuvoje yra LP EXPRESS (dukterinė Lietuvos pašto įmonė) ir Omniva. Šios abi įmonės turi plačiausius paštomatų tinklus, o kartu teikia ir siuntų pristatymo į rankas paslaugą (kurjeris iki durų). Po šių įmonių seka kiti vežėjai, tokie kaip DPD ir Venipak, kurie specializuojasi kurjerinių siuntų paslaugoje ir tik vėliau pradėjo plėsti savo paštomatų tinklą, todėl čia šios įmonės dar gerokai atsilieka nuo pirmųjų dviejų, paštomatų išplėtojimo atžvilgiu. Startuojant pradžioje su elektronine parduotuve Lietuvoje, tikėtina, kad didelio siuntų srauto pirmus mėnesius neturėsite, todėl kainos daugiau ar mažiau bus standartinės kaip ir taikomos įprastiems fiziniams asmenims. O pasiekus srautą 100 siuntų ir daugiau per mėnesį, galite kalbėtis su kurjerinių paslaugų įmonių vadybininkais dėl individualių nuolaidų ir kainų jums, kaip verslo klientui. Beje, visos elektroninės nuomos platformos jau turi paruoštas integracijas su kurjerinių tarnybomis, tad vos kelių mygtukų paspaudimu galėsite susikurti siuntų lipdukus ir taip taupyti savo brangų laiką (nereikės informacijos pildyti ranka). Taip pat patogiai persiduos informacija tarp siuntų tarnybos ir jūsų elektroninės parduotuvės apie siuntos judėjimą. Kaip supratote, nuomos atveju viskas labai patogu ir gerokai viskas sudėtingiau jei elektroninė parduotuvė priklauso jums patiems, kas reikš, kad siuntų integracijas į savo elektroninę parduotuvę turėsite atlikti patys ar jūsų samdomi programuotojai.

Mokėjimų surinkimo partnerio pasirinkimas 

Lietuvoje paprastai mokėjimai elektroninėse parduotuvėse vyksta per tiesioginį bankų nukreipimą. Ši paslauga vadinama banklink arba mokėjimo inicijavimo paslauga (trumpinys MIP). Klientas, mokėdamas tokiu būdu, gauna automatiškai suformuotą pavedimą, kuriame būna nurodyta jūsų banko detalės ir jam tereikia patvirtinti savo pavedimą, ir pinigai įkrenta į jūsų banko sąskaitą. Klientui tai yra greitas veiksmas apmokant (trunka trumpiau nei 1 minutę), o jums tai yra greitas pinigų įskaitymas (dažniausiai irgi trunka apie 1 minutę). Populiariausi bankinių mokėjimų partneriai Lietuvoje būtų Paysera, Opay ir Kevin. Taip pat Lietuvoje po truputį populiarėja apmokėjimai debetinėmis arba kreditinėmis kortelėmis. Šie mokėjimai jau ilgus metus karaliauja vakarų valstybėse (Amerikoje, Prancūzijoje, Vokietijoje ir kt.), o Lietuvoje tai yra pakankamai nauja ir grubiais skaičiavimais tokie mokėjimai galėtų siekti iki 10% visų elektroninių mokėjimų. Dar mažiau populiarūs mokėjimai yra mokėjimai virtualiais pinigais ir čia populiariausia platforma yra PayPal. Tačiau šios platformos mokėjimai Lietuvoje galėtų sudaryti iki 2%, tad pradedant verslą nėra būtina koncentruotis į tai, kas sudaro mažumas ir neatneš greitų rezultatų, kurie yra taip reikalingi startavus su nauja elektronine parduotuve. Beje, visos elektroninės parduotuvės nuomos platformos jau turi paruoštus įskiepius su mokėjimų platformomis, tad galite lengvai ir patogiai aktyvuoti šiuos mokėjimus savo elektroninėje parduotuvėje. Priešinga situacija su savo nuosava elektronine parduotuve, kadangi tokiu atveju reikš, kad mokėjimų integracijos darbus į savo elektroninę parduotuvę turėsite atlikti patys ir tai dažnu atveju reikš bent kelias papildomas programavimo darbų valandas.

Prekių nuotraukų svarba 

Jeigu įprastinėje parduotuvėje klientas perka matydamas prekę vitrinoje (kaip ši atrodo), o vėliau dar ją ir pačiupinėdamas, internete prekę jis perka matydamas nuotrauką ir skaitydamas aprašymą. Ir jeigu dažnas, elektroninės prekybos verslą pradedantis žmogus galvoja apie elektroninės parduotuvės dizaino svarbą, visgi kone visą virtualios parduotuvės dizainą ir sudaro prekių nuotraukos. Jeigu reikėtų vertinti svarbos santykį nuotraukos ir aprašymo, šis santykis galėtų būti įvertintas 80% prie 20%. Tai reiškia, kad prekės nuotraukos svarba yra neįtikėtinai didelė. Tad vienas iš jūsų svarbiausių darbų turėtų būti gauti aukštos kokybės ir profesionalias prekių nuotraukas. Šias nuotraukas jums gali suteikti jūsų prekių tiekėjas arba jas turėsite pasigaminti patys fotosesijų metu, papildomai jas dar patobulinant ir nuotraukų redagavimo įrankiais. Pastarasis būdas yra gerokai sudėtingesnis, tad idealu yra tuomet, kai profesionalias ir aukštos raiškos nuotraukas nemokamai jums gali suteikti jūsų prekių tiekėjas. Tokiu būdu sutaupysite didelius pinigus, kuriuos tektų pakloti už prekių fotosesijas. 


Reklama ir klientų pritraukimas 

Jums atidarius elektroninę parduotuvę virtualioje erdvėje, šios parduotuvės pasirodymo nelabai kas ir laukė, nebent jūs iš anksto buvote informavę savo ankstesnius klientus, draugus ir pažystamus. Visi kiti žmonės kolkas apie jus nežino ir be reklamos jūsų tikrai neaplankys. Tai galėtų būti palyginimas su tuo, kad atidarėte viešbutį negyvenamoje saloje. Kad šiame viešbutyje pradėtų gyventi žmonės, pirma į šią salą jie turi atplaukti. Taip ir su jūsų elektronine parduotuve. Kad kažkas joje pirktų, pirma turi atsirasti lankytojai. Greičiausiai kažkada atsiras ir dalis nemokamų lankytojų (čia rezultatų eina tikėtis ne anksčiau nei po 3 mėnesių) iš organinės Google paieškos, tačiau naujoms svetainėms Google paieška nėra itin draugiška, nes čia Top pozicijas būna užsitarnavę ilgamečiai žaidėjai. Nebent jūsų produktas naujas ir neturi konkurencijos, bet tokiu atveju taip pat labai tikėtina, kad jūsų produkto Google paieškoje žmonės ir neieško (nes tai nauja ir plačiai nežinoma). Todėl čia ir prieiname prie to, kad elektroninėje prekyboje reklama yra be galo svarbi. Populiariausi reklamos kanalai Lietuvoje yra Facebook Ads (kartu apima ir Instagram Ads) bei Google Ads. Abu šie kanalai turi specifiškumo ir jų įvaldymas reikalautų atskirų mokymų. Net ir ilgametę patirtį turintiems marketingistams didelis iššūkis strateguoti reklamas, kurios generuotų teigiamą grąžą (teigiama grąža yra tada, kai pelnas nuo parduotų prekių iš reklamos būtų didesnis už reklamos išlaidas). Tad jeigu esate naujokas skaitmeninės reklamos srityje, pradžioje rekomenduotina kreiptis į įmones, teikiančias rinkodaros paslaugas ir susitarti dėl Facebook Ads ir Google Ads reklamų administravimo už jus. Vėliau matydami kaip veikia šie kanalai galbūt nuspręsite perimti šiuos darbus ir šias reklamas administruosite patys, taip sutaupydami agentūrų komisinius kaštus, kurie paprastai būna tam tikras procentas nuo išleidžiamo reklamos biudžeto.

Pastangos viršyti klientų lūkesčius 

Kaip ir minėjau anksčiau, didelis iššūkis leisti reklamas, kurios iškarto generuotų teigiamą grąžą (angliškai ROAS), todėl ypatingai svarbus reklamos iš lūpų į lūpas faktorius (word of mouth). Tai reiškia, kad patenkintas klientas rekomenduos jus savo draugams ir pažystamiems ir tai padarys visiškai nemokamai. O kaip padaryti klientą patenkintu? Viršyti jo lūkesčius. Suteikti jam daugiau vertės nei šis išleido pinigų, įsigydamas prekę iš jūsų. Kaip viršyti šiuos lūkesčus - čia jau kūrybiškumo klausimas ir ribų tam nėra. Galite pardavinėti prekes, kurios kitur kainuoja brangiau (čia klientas matys vertę), o gal dėti dovanas į užsakymus, kurių klientas nesitikėjo (čia jam bus staigmena). Svarbu koncentruotis į tai, kad klientas jums yra pats svarbiausias asmuo, kuris moka jums atlyginimą. Toks požiūris neleis sustoti ir visada skatins stengtis vardan savo kliento. O taip pat svarbu nesustoti tobulėti ir pačiam (jums kaip verslo savininkui), nes kaip ir daugelis garsiausių pasaulio verslininkų sako, kad geriausią investicijų grąžą generuoja investicijos į save. Aš, kaip 15 metų tai darantis, galiu tik drąsiai tai patvirtinti.

Patiko? Nori dar daugiau VERTINGŲ naujienų?

Apie autorių: Aurimas Dulskis

2006 metais pradėjęs el. komerciją Lietuvoje, dabar turi jau daugiau kaip 15 metų patirtį šioje srityje. Parduota prekių už milijonus eurų ir įvykdyta šimtai tūkstančių užsakymų internetu.

shopifyParduotuve.lt